Extra funkciókért lépj be!

A mai médiában a "kacsamesék" jobban pénzzé válnak
A hagyományos médiaformátumoknak egy új világgal kell szembenézniük. A mobilon pörgő és szociális hálózatokból származó tartalmakra a fogyasztók egyre kevesebb időt szánnak, miközben azok egyre szélsőségesebb kilengésű reakciókat hoznak ki belőlük. És ezek még tejelnek is...
Megjelent: 2017. 01. 10. kedd 10:00

KÖVESS MINKET ITT IS!

Hírlevél
A hét legütősebb videói

Érdekel ?

INFORMÁCIÓT KÉREK
Visszahívunk, amikor Neked alkalmas.
Kovács Andrásgazdaságtvhírekmédiamédiapiaccikktartalomreklámpiackattintásminőség

15-20 éve az újságírásra sokkal jellemezőbb volt az elmélyült munka: tényfeltárás, összefüggések feltérképezése, perspektívába állítás, és esetenként oknyomozás. Újságíró az lehetett, akinek széleskörű volt a tudása, publikálásig pedig a létra több fokát kellett megmásznia. A nagyobb kiadók simán kifizettek súlyos összegeket egy-egy kísérletezős vagy komolyabb horderejű sztorira, amelyet összerakni is akár hónapokba telt. Ezekkel a médiaterméket pozícionálni tudták a piacon, és a márka előfizetőinek a számát, a súlyát, befolyását tudták növelni. Nem volt ritka, hogy egy-egy témát 8-10 oldalon keresztül bontott ki az író, az olvasók pedig a cikk részleteiben elmerültek, így annak összefüggéseit mélyen megérthették. Az egy téma feldolgozására fordított idő jóval több volt, és az összefüggések megértése miatt a racionális, elemzői elsajátítás került előtérbe az érzelmi válaszok helyett.

 

Mára jelentősen megváltozott a médiapiac.

A mobillal kombinált, közösségi média alapú tartalomfogyasztás jóval szaporább. Az egyes tartalmakkal eltöltött idő jelentősen lerövidült, miközben az érzelmi reakciók intenzívebbek lettek. Gyakrabban és sokkal hevesebben "imádunk" vagy "gyűlölünk" történéseket. Ezek az érzelmi impulzusok rendszerint rövid ideig tartanak, aztán legfeljebb megosztjuk, és tovább állunk. Rövidebb fogyasztási időintervallumba magasabb csúcsok és meredekebb mélypontok tömörödnek bele.

 

A hagyományos médiaformátumoknak ezzel a világgal kell most szembe nézniük.

Az új formátumok a maguk útját járják, és ez az út a minél több kattintásról szól. Ez a tartalmak előállítóit arra a mellékhatásra ösztökéli, hogy könnyebb, felszínesebb anyagokat tegyenek közzé. Ezekben a témákban nem kell igazán elmélyülni, csak talán megízlelgetni. Ezek a médiatartalmak bárki számára könnyen fogyaszthatóak, legtöbbször ingyenesek, és széles körben terjednek. A kattintásokért az online újságírók a címadást tudatosan kacsásítják, a tartalom gyakran bizonytalan forrásokból átvett, sokszor se szerző, se kiadó, se impresszum sehol, az alkotók pedig nem egyszer a tudatosan generált álhírektől sem riadnak vissza. A nagy múltú világítótorony orgánumok fénye pedig egyre jobban elvész a ködben, ugyanis gazdasági hullámok ostromolják a talapzatukat.

 

Nem véletlen, hogy évek óta azt láthatjuk, hogy a hagyományos média felületekre költött reklámpénzek egyre csak csökkennek, miközben az online költések drasztikusan növekednek. A hagyományos műhelyek - jellemükből adódóan - nem változtak rugalmasan, nem tudták a magas hozzáadott értékkel bíró szerkesztőségi tartalmaik gazdasági értékét megőrizni. Eközben a digitális reklámpiac egy valós időben mért, pontosan matematizált irányba ment el. Az interneten a "klikk az klikk".

 

Ugyan a különféle fogyasztói csoportokra a médiavásárlók különféle ársávokat használnak, és a magasabb jövedelműeknek szánt reklámok drágábbak (ESOMAR), de az össz-elérés, vagyis, hogy mennyi embert ért el a tartalom, nos végeredményben ez a legfontosabb eredmény, mellyel a kiadók hirdetési értékesítői szeretnek kilincselni. A közösségi, tehát pl. Facebook vagy Google hirdetési megoldásokkal sokkal pontosabb és költséghatékonyabb hirdetési elérést lehet megvalósítani, mint a hagyományos reklám megoldásokkal, amelyek drágán működnek, mintha "galambra lőnének ágyúval". A pontos, jól tervezett hirdetési eléréshez pedig magas elemszámú és sokféle tulajdonságú médiafogyasztói alaphalmaz szükséges, amelyeket éppen a populáris, de könnyen érthető felületek kínálnak a sok követőjükkel.

 

Vagyis összegezve, sorra törnek előre a sekélyes minőségű webes felületek, melyek gyakran klikkelő és sok aloldalt megnyitó felhasználói kiválóan monetizálhatóak, miközben a hagyományos médiaformátumok tartalmainak a gazdasági értéke egyre csak zuhan.

A régi megoldásokat a társadalom idősebb, jól képzett és tehetősebb szelete még mindig preferálja, de a többség a gyorstüzelésű és felszínes közösségi csőből kapja az infót. A Brexit és Trump győzelme ékes sarokkövei ennek a folyamatnak, és olyan utat jelölnek, ahol a jövőben a bóvli médiatartalom befolyásoló és gazdasági ereje vélhetően csak még erősebb lesz. A nagy kiadók hiába keseregnek, hogy elvesztették az irányítás jogarát, ez a trend aligha fog magától megváltozni, ugyanis ahogy nőnek fel a digitális bennszülöttek, egyre nagyobb lesz a közösségi média ereje és egyre jelentéktelenebbek lesznek a hagyományos médiamegoldások - még akkor is, ha minőségi tartalmat kínálnak. Nem lesz változás a trendben, hacsak a törvényalkotók és médiahatóságok világszerte nem kezdenek egy jóval szigorúbb médiaetikai irányvonal lefektetésébe.




Beágyazás

Ezzel az embed kóddal a weboldaladba illesztheted a videót
Embed kód méretezés: px px

RENDEZVÉNY

RENDEZVÉNY RÉSZLETEI

VISSZAHÍVÁS