Extra funkciókért lépj be!

Egyre tudatosabbak a fiatalok: a 14-18 éves korúak kétharmada, ha tud, félretesz
A takarékoskodás igénye egész korán megjelenik a fiataloknál: a 14-18 éves korúak kétharmada, ha tud, félretesz. Tízből négy fiatal már rendelkezik bankkártyával, online is vásárolnak, ugyanakkor még mindig előnyben részesítik a készpénzt, derült ki az OTP Bank felméréséből.
Megjelent: 2017. 05. 22. hétfő 16:02

KÖVESS MINKET ITT IS!

Hírlevél
A hét legütősebb videói

Érdekel ?

INFORMÁCIÓT KÉREK
Visszahívunk, amikor Neked alkalmas.
takács domokosotp banktakarékoskodástudatosságbankkártyafiatalokpénzügyi szokások

A fiatalok életében a tinédzser évek jelentik a hidat a gondtalan gyermekkor és a felelős felnőtté válás között. Már ekkor is komoly jelentősége van annak, hogy a „majdnem-felnőtt” mit kezd a pénzével. A pénzügyi tudatosság hiánya, vagy egy rossz befektetés akár több évre is meghatározhatja pénzügyi helyzetüket.

Az OTP Bank felkérésére készített, 2016 decemberében elvégzett felmérés során a kutatók 5 megyeszékhelyen, Debrecenben, Szegeden, Győrben, Pécsett és Budapesten többek között azt vizsgálták, hogy a 14-18 éves, középiskolás fiatalok milyen forrásokból jutnak pénzhez, milyen arányban használnak bankkártyát, hogyan viszonyulnak a megtakarítás kérdéséhez és mennyire döntenek önállóan a pénzügyeikről.

 

18000 havonta

A megkérdezettek 36 százaléka kap rendszeresen fix összegű zsebpénzt, míg 45 százalékuk csak alkalmi jelleggel. A diákmunka ebben a korcsoportban még nem jellemző, a megkérdezettek kevesebb mint egyötöde dolgozik. Hét százalékuknak pedig semmilyen bevétele nincs. A vizsgált nagyvárosokban élő fiataloknál a havi zsebpénz összege átlagosan körülbelül 18000 forint. A diákok kétharmada hetente kap költőpénzt, egy alkalommal átlagosan 1000-5000 forintot. Karácsonyra, vagy a születésnapjukra átlagosan 8500 forintot kapnak a diákok ajándékba.

Annak ellenére, hogy a gyerekek elsősorban a szülőktől kapják a zsebpénzüket, annak felhasználási módját nem minden esetben beszélik meg velük. A 14-15 évesek fele, míg a 16-18 évesek már csak egyharmada kéri ki a szülei tanácsát, vagy számol be arról, hogy mire ment el a pénz. A 14-18 évesekre már jellemző a takarékoskodás, igyekeznek félretenni a pénzükből, hogy később egy drágább műszaki cikket (például telefont) vagy fesztiváljegyet vásároljanak belőle. Érdekes az adatfelvétel azon megállapítása is, hogy a jobb anyagi helyzetben élő családok gyermekei úgy gondolják, több zsebpénzt is kaphatnának, míg az alacsonyabb jövedelmű családból származók tisztában vannak a család lehetőségeivel és nem kérnének többet a szüleiktől.

 

Bankkártya 16 éves kortól

A megkérdezettek több mint 40 százaléka rendelkezik bankkártyával. A fiatalabb, 14-15 éves korcsoport kisebb része rendelkezik kártyával, de minden második 16-18 évesnek már van plasztikja.

„Maga a bankkártya használat nem idegen a 14-18 éves korosztálytól, hiszen például a fesztiválok is készpénzmentesek. Ezért a fiatalok pénzügyi tudatosságának növeléséhez a szülők is hozzájárulhatnak azzal, hogy a zsebpénzt, a szülinapi és karácsonyi ajándékösszegeket a gyermekük bankszámlájára utalják. A tinik könnyebben hozzászoknak a pénz kezeléséhez és a takarékosság gondolatához, ha például a bankkártyájukon a szülők napi költési limitet állítanak be. A plasztik a kényelem mellett biztonságosabb is mint a készpénz.” – nyilatkozta a kutatás kapcsán Takács Domokos az OTP Bank Bankkapcsolati Főosztályának vezetője.

A tizennyolc éven aluli kártyabirtokosok szívesen vásárolnak boltban (58%), de sokan választják az online áruházakat is (44%). A felmérésben résztvevő fiatalok 55 százaléka elsősorban készpénzfelvételre használja bankkártyáját. A vizsgált 14-18 évesek kétharmada szívesebben fizet készpénzzel, a kártyát ritkán használják, mindössze 39 százalékuk veszi elő heti rendszerességgel. Szignifikáns a különbség a fiúk és lányok bankkártya használati szokásai között: a fiúk többször vesznek fel pénzt ATM-ből, mint a lányok, de gyakrabban is használják a kártyát. A lányok esetében viszont a készpénzfelvétel kevésbé meghatározó, ők inkább offline vagy online vásárláshoz veszik elő a bankkártyájukat.




Beágyazás

Ezzel az embed kóddal a weboldaladba illesztheted a videót
Embed kód méretezés: px px

RENDEZVÉNY

RENDEZVÉNY RÉSZLETEI

VISSZAHÍVÁS