Extra funkciókért lépj be!

Tényleg elbutít a közösségi média?
Egyre többet lógunk a közösségi hálókon, egyre több infót innen veszünk. Vajon elbutítja-e a felhasználókat, ha nem a saját következtetései alapján hoznak meg döntéseket, hanem a kényelmesebb utat választják, és inkább mások végeredményeit hasznosítják? Nem nehéz kitalálni.
Megjelent: 2016. 02. 11. csütörtök 14:00

SZAKÉRTŐ

Érdekel ?

INFORMÁCIÓT KÉREK
Visszahívunk, amikor Neked alkalmas.

Már több kutatás bebizonyította, hogy a közösségi média használata csökkenti az ember termelékenységét, teljesítőképességét. Csomó időt elpazarolunk. Ha valaki tapintatlan vagy rágalmazó a közösségi felületeken, a kapcsolatai szépen sorban rámehetnek. De vajon, szó szerint butábbá is tesznek minket ezek a hálózatok? Itt most nem a tetszikelgetésről van szó, amelyből amúgy semmit nem profitálunk - sőt, bebizonyosodott az is, hogy szimplán azért tesszük, mert az ismerősünknek imponálni szeretnénk és a közelében maradni. Itt konkrétan azt az emberi tendenciát kell jobban megnéznünk, hogy elkezdjük egymást másolni.

 

Nyilvánvaló, hogy az evolúció során a fajok terjeszkedésében egymás másolása nagyon hasznos volt. Richard Dawkins brit etológus memetikának nevezi a tudományt, melyben azt fejti ki, hogy az agyunkban különféle információcsomagok, vagyis mémek találhatóak, és ezek a mémek igyekeznek magukat örökíteni. Dawkins szerint az emberi agy megnövekedésének is egy lehetséges oka lehetett, hogy a mémek szelekciós nyomást fejtettek ki a jó utánzóképességű, fejlett, nagy agyú emberek kiválogatódására. Tehát a mimézis, vagyis a másolás, a valóság utánzása igenis fontos és alapvető része az életünknek.

 

Az internet korában minden információ egy kattintással hozzáférhető, amivel sokak szerint megalapozottabb döntéseket tudunk hozni. Akkor mégis miért tenne butábbá, ha egész nap a Facebookon vagy a Twitteren lógunk? A Royal Society Interface tudósai azt vizsgálták meg, hogy a közösségi hálózatok hogyan segítenek dönteni, megoldásokat találni.

 

100 fős, önkéntesekből álló csoportot osztottak ötfelé. Mindegyik 20 fős csoport kapott egy közösségi hálózatot, de a csoportokban más volt a kapcsolódások mértéke. A legkiterjedtebb csoportban mindegyik tag össze volt kötve a másik 19 taggal, a másik végen viszont mindegyik csoporttagnak csak pár kapcsolata élt. A kísérletben a csoportok trükkös fejtörőket kaptak, többször is ugyanazokat a kérdéssorokat egymás után, de az első körben még nem volt engedélyezve mások megoldásának megtekintése. Röviden: a kísérlet eredménye az lett, hogy az eleinte sokat hibázók, de több kapcsolattal rendelkezők végül több jó választ adtak. De nem azért, mert okosabbak, hanem mert többet tudtak lopni, több helyről. A kutatók szerint, ahogy haladtak körönként ugyanazokkal a kérdésekkel, a mélyebben kapcsolódók egyszerűen több forrásból tudták ellenőrizni a saját eredményüket, folyamatosan javítgatva a rossz válaszokat jóra.

 

De itt jön a fő kérdés, hogy az okosabb hálózattagok másolása vajon az egyéneket is okosabbá tette? Röviden: nem. Amikor új kérdés jött, a legvadabb másolók ugyanúgy felsültek, mint a legelején. Viszont az a jó hír, hogy ha csoport szinten nézzük ezt az eredményt, akkor van ok éljenzésre. A sok kapcsolatból felépülő közösségi hálózat nagyszámú jó megoldást mutat egy-egy helyzetre. Ezek gyorsan terjednek és a kiterjedt közösségi hálóval rendelkezők számára bizonyos döntéseket segítenek sokoldalú támogatással meghozni. De ettől nem lesz okosabb az egyén, sőt, tulajdonképpen a közösségi háló butábbá is tesz, ugyanis kész megoldásokat kínál anélkül, hogy valójában gondolkozni kellene, így az ember analitikus, elemző képessége elkezd sorvadozni, mint egy használaton kívüli izom. A kutatócsoport szerint a megoldások könnyű elérhetősége miatt csökkenni fog az ésszerű érvelés gyakorisága is, mivel ésszerű válaszokhoz juthatunk ésszerű elemzés nélkül.

 

Hosszabb távon tehát a közösségi hálózatod úgy butít el, hogy előbb látszólag okosabbá tesz.

Kovács Andrásdöntéspszichológiaközösségi hálózatfacebookmásolás

Beágyazás

Ezzel az embed kóddal a weboldaladba illesztheted a videót
Embed kód méretezés: px px

RENDEZVÉNY

RENDEZVÉNY RÉSZLETEI

VISSZAHÍVÁS